Praktijkverhalen

Het internationaal MVO-convenant Voedingsmiddelen wil bedrijven ondersteunen bij hun due diligence activiteiten door ervaringen te delen. Laat je inspireren en lees hoe bedrijven hun due diligence proces inrichten en praktische invulling geven aan internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Heineken neemt toegang tot herstel serieus

Een interview met Benjamin Gatland, Director Social Sustainability bij Heineken en Diane Zivkovic, Director Global Business Conduct bij Heineken. Ze vertellen meer over hun benadering van toegang tot herstel en over hun klachtenmechanisme, Speak Up. Ook leggen ze uit hoe Heineken follow-up geeft aan klachten die door belanghebbenden zijn ingediend en geven ze praktische tips en aanbevelingen voor andere bedrijven.

Lees hier het volledige interview.

Jennifer Muller, manager duurzaamheid CBL: 'Er is niet één oplossing die overal past'

Supermarkten lopen voorop met hun IMVO-beleid, maar ervaren ook de grenzen van wat zij in hun eentje kunnen veranderen. Het tomatenproject en het leefbaar loon-/bananenproject bevestigen volgens Jennifer Muller, manager duurzaamheid bij CBL, de noodzaak van samenwerking.

Lees hier het volledige interview.

Anneloes Hodes, beleidsadviseur duurzaamheid FNLI: lsquo;Aandacht voor IMVO-convenant neemt toe’

Het aantal FLNI-leden dat het IMVO self-assessment heeft ingevuld, is flink gestegen: van 87 vorig jaar naar 124 in 2022. Er waren 39 bedrijven die voor het eerst meededen. Anneloes Hodes, beleidsadviseur duurzaamheid van FNLI, ziet hoe ‘de olievlek’ zich verspreidt.

Lees hier het volledige interview.

KNSV-bestuursleden Henri de Haan en Marco Floor: ‘We hebben iedereen nodig om de keten 100 procent duurzaam te maken’

De specerijenfabrikanten maken stappen op het gebied van duurzaamheid, zeggen de KNSV-bestuursleden Henri de Haan (salesmanager Nedspice) en Marco Floor (kwaliteitsmanager Royal Polak Spices). Maar er valt nog veel te doen voor de hele keten duurzaam is.

Lees hier het volledige interview.

Het wordt spannend of het netwerk in 2023 al sterk genoeg is om zonder het convenant door te blijven gaan. Toch ben ik ervan overtuigd dat de kennis over due diligence die we hebben overgedragen aan lokale experts in Afrika, Latijns-Amerika en Azië iets goeds oplevert.

Lees hier het volledige interview.

Marco Dubbelt, programmamanager Global March: ‘Kinderarbeid vraagt specifieke oplossingen per gebied’

Global March strijdt tegen kinderarbeid en doet dat area-based: samen met lokale partners en gemeenschappen. Die lokale benadering is volgens Marco Dubbelt, programmaleider van Global March in Nederland, het meest effectief.

Lees hier het volledige interview.

Jacob van der Duijn Schouten en Kees Knulst, politiek adviseurs Woord en Daad: ‘Ketenverduurzaming blijftsamenwerking vragen’

Het kostte tijd om vertrouwen op te bouwen tussen de partijen in het convenant. Jacob van der Duijn Schouten en Kees Knulst, politiek adviseurs bij Woord en Daad, hopen dat de samenwerking zo sterk is dat bedrijven en maatschappelijke organisaties elkaar na het convenant blijven vasthouden.

Lees hier het volledige interview.

Vivian Vaessen en Jos Hendriks, beleidsmedewerkers FNV: ‘Het tomatenproject heeft ook impact buiten de tomatenketen’

IMVO begint in Europa, vindt de FNV. Het tomatenproject heeft misstanden aan het licht gebracht, die zeker niet alleen bij arbeidsmigranten in Zuid-Italïe spelen. Jos Hendriks en Vivian Vaessen, FNV- beleidsmedewerkers, willen na het onderzoek daadwerkelijke acties. Samen met CBL, overheid en andere convenantspartners.

Lees hier het volledige interview.

Eva Smulders, CNV Internationaal, IMVO Coördinator: ‘De bal ligt bij de bedrijven’

Het Local Expert Network kan veel voor bedrijven gaan betekenen, zegt Eva Smulders, IMVO-coördinator van CNV Internationaal. Lokale experts kunnen op en rond productielocaties onderzoek doen naar risico’s. Maar de bal ligt bij bedrijven.

Lees hier het volledige interview.

Jan Gilhuis, senior programmamanager IDH: ‘We werken aan een marktransformatie richting duurzaamheid’

De supermarkten hebben met het leefbaar loon-/bananenproject internationaal leiderschap getoond, vindt Jan Gilhuis, senior programmanager bij IDH. Leefbaar loon moet volgens hem de ondergrens worden.

Lees hier het volledige interview.

Marloes Bruin, sustainability manager Albert Heijn: ‘Op weg naar een leefbaar loon in onze bananenketen’

Albert Heijn heeft het leefbaar-loongat voor zijn hele bananenassortiment in kaart gebracht. De volgende stap in het leefbaar loon-/ bananenproject is oplossingen vinden om leveranciers te ondersteunen om het loongat te vullen. Volgens Marloes Bruin, sustainability manager Albert Heijn, is dat nog niet zo eenvoudig.

Lees hier het volledige interview.

Renée van den Elsen, adviseur duurzaamheid en communicatie Nedspice: ‘Duurzaamheid is een gezamenlijk belang’

Nedspice gelooft in langdurige partnerschappen, waarbij boeren ondersteuning krijgen om hun teelt duurzaam te verbeteren. Volgens Renée van den Elsen, adviseur duurzaamheid en communicatie bij Nedspice, is dat een gezamenlijk belang.

Lees hier het volledige interview.

Eric Baute, R&D&Q-manager Iglo Nederland: ‘We zijn ons veel bewuster geworden van de impact van voedselproductie’

Het IMVO self-assessment en de Due Diligence Roadshow leverden Eric Baute, manager Research & Development & Quality van Iglo Nederland, veel op: kennis, nieuwe inzichten en inspiratie.

Lees hier het volledige interview.